[ Pobierz całość w formacie PDF ]
na tę grę, wyrabiamy w sobie przekonanie, że świat nie jest
obiektywną rzeczywistością będziemy go widzieć tylko oczy-
ma innych ludzi. W ten sposób nie fakty, ale oni, ich przekona-
nia, poglądy, odczucia i emocje staną się naszym światem. Aby
żyć, będziemy się więc starali zrozumieć innych, a nie siebie!
38
MY CZYLI JAK BY RAZEM darmowy fragment Złote Myśli
Tadeusz Niwiński
Będziemy próbować przypodobać się innym ludziom, a nawet
zwodzić ich, manipulować, a także wykonywać ich polecenia
i spełniać żądania po to, aby świat (rozumiany jako inni) był
dla nas dobry. Będziemy dopasowywać fotografię do tego, co
im się podoba, i będziemy coraz bardziej oddalać się od praw-
dziwego ja.
Być albo nie być
Jest to bardzo ważna koncepcja i trzeba ją dobrze zrozumieć.
Mamy do wyboru: być sobą albo nie być (jest też oczywiście
cała gama postaw mieszczących się pomiędzy, którym się tutaj
przyglądamy). Wiele na ten temat napisał Carlos G. Valles
w książce Odwaga bycia sobą .
Być sobą znaczy akceptować siebie niezależnie od tego, jakie to
robi wrażenie na innych. Będąc sobą, uczymy się i rozwijamy
na podstawie reakcji ludzi na nasze autentyczne ja, a nie na
maskę. Będąc sobą, nie wstydzimy się swoich ułomności i nie-
doskonałości. Wiemy przecież, że jesteśmy stworzeni na obraz
i podobieństwo Boże albo że jesteśmy wspaniałym pomni-
kiem materii . Tak czy inaczej, cieszymy się tym. Reakcje in-
nych ludzi są dla nas informacją, a nie celem do osiągnięcia.
Będąc sobą, przyjmujemy wartości i zwyczaje, dlatego że uzna-
jemy je za właściwe. Z kolei nie będąc sobą, nie akceptujemy
tego, kim jesteśmy. Mówimy sobie: Przecież wszyscy są
39
MY CZYLI JAK BY RAZEM darmowy fragment Złote Myśli
Tadeusz Niwiński
grzesznikami albo To życie i tak jest nic nie warte i nie lu-
bimy siebie. Wiedząc, że jesteśmy zli, koncentrujemy się tylko
na zmianie reakcji innych ludzi na naszą korzyść, a nie na tym,
aby zmienić siebie. Ważne staje się nie to, żeby nie kraść, ale
to, żeby nas nie złapali; nie żeby nie kłamać, ale żeby się nie
wydało (a jak się wyda, to żeby sąd uznał, że to nie szkodzi).
Nie będąc sobą, przyjmujemy wartości i zwyczaje dlatego, że
tak zostaliśmy nauczeni, a nie z głębokiego przekonania o ich
słuszności. Ayn Rand nazywa to życiem z drugiej ręki . Smut-
ne jest, że większość ludzi żyje w ten sposób: nie swoim życiem.
Pływając w basenie, często rozmyślam i takie mi kiedyś przy-
szło do głowy odkrycie. Basen podzielony jest na trzy części za-
znaczone linami. W każdej z nich obowiązuje pływanie
wzdłuż , co wyjaśniają odpowiednie znaki i napisy. Pływa się
prawą stroną, jak najbliżej liny (albo brzegu), tak aby środkiem
pasa można było się wyprzedzać podobnie jak w ruchu dro-
gowym. Niektórzy ludzie pływają jednak środkiem. Znam ich
z widzenia i wiem, że to nie jest jednorazowa pomyłka, ale na-
wyk. Są to właśnie ludzie-zdjęcia, którzy nie chcą pokazywać
swojego prawdziwego ja. Pływają wolno, ale utrudniają wy-
przedzenie ich w nadziei, że w ten sposób będą wyglądali na
lepszych pływaków niż w rzeczywistości są. Prawdopodobnie
robią to nieświadomie. W życiu dostrzega się wielu ludzi, któ-
rzy myślą, że będą lepsi nie przez doskonalenie się, ale przez
uniemożliwienie innym, żeby ci ich pokonali . Jest to podob-
40
MY CZYLI JAK BY RAZEM darmowy fragment Złote Myśli
Tadeusz Niwiński
ne do dziecinnego rozumowania małego Jasia, który chce wy-
grać, podkładając ułożone karty. Można mnożyć przykłady lu-
dzi, którzy nie lubią być sobą, a wolą być dmuchaną kukłą po-
dziwianą przez otoczenie.
Bądz sobą
Nie można opierać swojego życia na wyretuszowanej fotografii.
Metoda ta nie jest skuteczna, gdyż w rzeczywistości liczą się
przede wszystkim fakty, a nie przekonania innych ludzi. Zwiat
jest taki, jaki jest, i nie zmienimy go przez manipulację, nawet
jeśli przez długi czas będzie nam się wydawało, że to działa. Je-
dynym sposobem zmiany swojego obrazu jest zmiana siebie,
doskonalenie i rozwój swojej osobowości.
Sztuczkę ze zdjęciem, czyli możliwość pokazywania światu ma-
ski dostosowywanej do odbiorców, można odkryć w dowolnym
momencie życia, ale najczęściej dochodzi do tego w dzieciń-
stwie kiedy myślenie analityczne jeszcze nie zdąży się w peł-
ni rozwinąć. Wtedy to najłatwiej przestać być sobą albo co naj-
mniej nauczyć się uciekać od siebie, wypierać się swojego
prawdziwego ja i ubezwłasnowolniać je, dlatego że przeszkadza
nam w zdobywaniu od otoczenia tego, czego chcemy. Nie
świadomie poznawać siebie, zmieniać się, rosnąć i rozwijać się,
ale po prostu odrzucić tego złośnika , tę brzydulę , ciamaj-
dę po prostu zaprzeczyć, że to ja. Pokazywać wyretuszowa-
41
MY CZYLI JAK BY RAZEM darmowy fragment Złote Myśli
Tadeusz Niwiński
ne zdjęcie i otrzymywać w zamian to, co nam jest potrzebne.
Jest to w końcu walka o przetrwanie, o uznanie przez otocze-
nie. Grzeczna dziewczynka i dobry chłopiec szybko uczą się,
jak zaspokajać swoje potrzeby i unikać bólu.
Nawyk bycia kimś innym, niż się jest, bywa bardzo głęboko za-
korzeniony; wielu ludzi umiera w przekonaniu, że na tym wła-
śnie polega życie. W małżeństwie, w którym intymność związ-
ku powoduje stopniowe zdejmowanie maski, bycie sobą jest
szczególnie istotne. Jeśli nie potrafimy się całkowicie otworzyć
przed najbliższą osobą, prędzej czy pózniej pojawią się poważ-
ne problemy. Dobry związek trzeba zacząć od rozliczenia się
z samym sobą i opanowania sztuki bycia sobą. Trzeba umieć
być z sobą, żeby umieć być z kimś.
Kim jesteśmy
Przynosimy z sobą na świat całe mnóstwo cech dziedzicznych,
zapisanych w DNA przez mamusię i tatusia. Rodzimy się
z pewnymi talentami i predyspozycjami. Badania na bliznia-
kach jednojajowych, które były wychowywane oddzielnie, wy-
kazują wyraznie, jak wiele dziedziczność determinuje. W tym
świetle twierdzenie, że można być w życiu, kim się chce, nie
jest zupełnie prawdziwe. Wiadomo na pewno, że nie można być
słoniem :-).
42
MY CZYLI JAK BY RAZEM darmowy fragment Złote Myśli
Tadeusz Niwiński
Skoro genetyka decyduje o wielu sprawach, dobrze jest jak naj-
więcej wiedzieć o bagażu , z którym przychodzimy na świat.
Mówiąc o bagażu , myślimy zwykle o ciężarze. Ale da się też
spojrzeć na niego jak na zbiór skarbów, z których można sko-
rzystać. W tym sensie w granicach własnego bagażu gene-
[ Pobierz całość w formacie PDF ]